TomTom heeft in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw een verlies geboekt. Dat voorspellen analisten in een vooruitblik op de cijfers die het navigatiebedrijf dinsdag voorbeurs presenteert.
De analisten voorzien gemiddeld een verlies van 0,02 euro per aandeel. In de eerste 3 maanden van vorig jaar werd een verlies van 0,01 euro per aandeel geïncasseerd, net als in het eerste kwartaal van 2012. Het totale nettoverlies bedroeg in beide periodes 2 miljoen euro. De omzet van TomTom is vorig kwartaal naar verwachting met 3 procent gedaald tot 195,5 miljoen euro.
Bestuursvoorzitter Harold Goddijn voorspelde bij de resultaten van vorig jaar, in februari, dat 2014 een ,,uitdagend” jaar wordt. Daarin zal de markt voor navigatiekastjes opnieuw krimpen, maar minder sterk dan vorig jaar. Voor de auto-industrie blijven de omstandigheden onveranderd moeilijk, gaf hij aan. TomTom probeert zich op deze markt meer te richten op softwareproducten, die een hogere marge hebben dan apparaten voor auto’s. De overstap naar die categorie kost echter tijd, waardoor de resultaten in de automarkt niet zullen verbeteren.
Dit jaar zal er opnieuw meer worden geïnvesteerd in de productie van eigen kaarten en software en op termijn zal de daling van de omzet worden gekeerd, voorspelde Goddijn. In welk jaar de ommekeer wordt voorzien kon hij echter niet aangeven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl